راهکارهای بهسازی جایگاه معلّمی من کدامند؟
دکترحسن انوری در معنی واژه «بهسازی» در کتاب فرهنگ روز سخن مینویسد:
’’بهسازی، یعنی چیزی را دارای کیفیتِ مطلوب ساختن؛ کیفیت چیزی را بالا بردن‘‘(انوری، 1383، ص 188).
اگر هدف از بهسازی جایگاه معلّمی، بالا بردن کیفیت عمل معلّمی و مطلوب ساختن فعالیت معلّمی باشد، باید تمامی فعالیتهای مطلوبی که موجب بهبود حرفه معلّمی من میشود، موردبررسی و کاوش قرار دهم. زیرا حرفة معلّمی تنها مربوط به یک حوزه خاص نیست. یک معلّم برای بهبود عملکرد خود باید به دانش مختلف حوزه شناختی مسلّط باشد. آشنایی با مبانی علوم، میتواند در اثربخشی تدریس، مؤثر واقع شود.
برخی از راهکارهای بهسازی جایگاه معلّمی من عبارتاند از:
ü به حوزه روانشناسی تربیتی و نظریههای مرتبط با آموزش و تدریس، مسلّط باشم.
ü کلاس درس را به محیطی آرام و بدون استرس برای آموزش و یادگیری فراگیرانم تبدیل کنم.
ü تجربههای آموزشی جذاب را برای دانشآموزانم ترتیب دهم.
ü بهجای انتقال صرف محتوا، دانشآموزانم را در ساخت دانش و تجاربشان هدایت کنم.
ü همواره به تحقیق و پژوهش در حوزه تعلیم و تربیت بپردازم.
ü از منابع غیردرسی، امّا مفید، برای ارتقای خزانه لغات و رشد شناختی دانشآموزانم استفاده کنم.
ü از نیازهای دانشآموزانم در زمینههای مختلف، آشنایی داشته باشم و قبل از شروع تدریس، انگیزه دانشآموزانم را از طریق «برقراری ارتباط مؤثر» بهبود بخشم.